Min blogglista
söndag 26 september 2010
Lärare av imorgon 3B
Carlgren & Marton skrev vilka egenskaper en bra lärare behöver på sidan 217 "en bra lärare håller ordning i klassen, är rättvis, personlig, glad, skämtsam, bra på att förklara saker, bra på att motivera sina elever till att lära." Inte nog med att det knappast finns någon med alla dessa egenskaper så skulle det mesta vara medfött. Varför behöver man då utbilda sig? Det borde räcka med ett lämplighetstest eller en snabb kurs på några veckor...
lärare av imorgon del 3A
Det finns barn som lär sig bäst genom att lyssna och andra som får samma kunskap genom sitt egna arbete i skolan. Nu gynnas elever som lär sig bäst genom det egna arbetet. En lärares arbete inkluderar inte längre i att stå i klassen och ge dem en massa kunskap utan att leda dem i deras egna arbeten. Det leder till att läraren inte längre behöver kunna allt som de lär ut och mer i ämnet. Carlgren & Martin skriver på s 218 "...om det en gång var så att läraren kanske var den som visste bäst, är det i dag långt ifrån på det viset." Vikten läggs i att visa eleven hur den ska hitta all information själv och hur lärarens sätt är mot barnen. Ändras det i skolorna för att det behövs eller är det för att förnya till varje pris?
onsdag 22 september 2010
Lärare av imorgon 2
Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder "Det jag hör glömmer jag, det jag ser minns jag, det jag gör det kan jag". Det finns väldigt många elever som lär sig en hel del genom att lyssna men hur länge kommer de ihåg det? Kombinerar de informationen ihop med praktiskt arbete kommer mycket mer av lektionernas innehåll att kommas ihåg.
Lärare av imorgon
Skolan har förändrat sig väldigt mycket sedan jag gick där. Nu i lågstadiet läggs det stor möda på att alla barn ska kunna talen mellan 1-20 på sina fem fingrar. Skolan har tagit till sig studier som visar elevernas svårigheter längre fram om de räknar talen med fingrarna. Lärare är även så snälla att de skickar med en liten rekomendation hur man ska tänka när man löser tal (för föräldrarnas räkning). Nu ska man tänka i flera steg och även tiotalen ska eleverna kunna rabbla upp och känna igen utan att behöva räkna dem. Jag hoppas att alla lärare tänker på att ge föräldrar till barnen en information om räknesättets förändring, det är ju de som kommer att hjälpa barnen när de löser uppgifter hemma på kvällarna.
tisdag 21 september 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)