Min blogglista
söndag 26 september 2010
lärare av imorgon del 3A
Det finns barn som lär sig bäst genom att lyssna och andra som får samma kunskap genom sitt egna arbete i skolan. Nu gynnas elever som lär sig bäst genom det egna arbetet. En lärares arbete inkluderar inte längre i att stå i klassen och ge dem en massa kunskap utan att leda dem i deras egna arbeten. Det leder till att läraren inte längre behöver kunna allt som de lär ut och mer i ämnet. Carlgren & Martin skriver på s 218 "...om det en gång var så att läraren kanske var den som visste bäst, är det i dag långt ifrån på det viset." Vikten läggs i att visa eleven hur den ska hitta all information själv och hur lärarens sätt är mot barnen. Ändras det i skolorna för att det behövs eller är det för att förnya till varje pris?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar