Min blogglista

onsdag 22 september 2010

Lärare av imorgon

Skolan har förändrat sig väldigt mycket sedan jag gick där. Nu i lågstadiet läggs det stor möda på att alla barn ska kunna talen mellan 1-20 på sina fem fingrar. Skolan har tagit till sig studier som visar elevernas svårigheter längre fram om de räknar talen med fingrarna. Lärare är även så snälla att de skickar med en liten rekomendation hur man ska tänka när man löser tal (för föräldrarnas räkning). Nu ska man tänka i flera steg och även tiotalen ska eleverna kunna rabbla upp och känna igen utan att behöva räkna dem. Jag hoppas att alla lärare tänker på att ge föräldrar till barnen en information om räknesättets förändring, det är ju de som kommer att hjälpa barnen när de löser uppgifter hemma på kvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar